Yachtbyggarna hos Luna Rossa använder Tyvek® overaller

Specialistteamet som bygger LUNA ROSSA-yachter till America’s Cup 2007 valde DuPont™ Tyvek® overaller för att skydda sig mot skadliga substanser under båttillverkningsfasen.

Totalt användes 5 000 Tyvek® plagg av teamet med 22 internationella superspecialister som deltog i byggandet av nya LUNA ROSSA-yachter till America’s Cup 2007 i Valencia. Antonio Marrai, logistik- och platsansvarig för Luna Rossa Challenge 2007, kommenterade teamets val av Tyvek®-skyddskläder och förklarade: "De valdes ut personligen av våra båtkonstruktörer. När formen har gjutits utför de olika åtgärder såsom bearbetar kolfiber som används till skroven, applicerar harts, ytbehandlar, jämnar ut och lackerar – allt arbete utförs för hand, utan automatisk utrustning. Det är därför personalen är extra utsatt för spridning av fina, torra partiklar och eventuella stänk från finfördelade material. Av denna anledning var det absolut nödvändigt att säkerställa bästa möjliga skydd och säkerhet på arbetsplatsen för alla operatörer. För att uppnå detta valde alla att använda Tyvek® overaller med skyddsglasögon, skyddshandskar och andningsmasker".

Detta var det fjärde America’s Cup-evenemanget för Antonio Marrai – hans tredje Luna Rossa. Marrai, som tidigare ingick i Agip Petroli Group har mycket stor erfarenhet av segling efter att ha deltagit i internationella 12-metersklassen i världscupen Freedom (Porto Cervo, 1984), med Azzurra i Fremantle i Australien i världscupen 1986 och i America’s Cup 1987. Han seglade även i Maxi-världsmästerskapet från 1989 till 1991.

Marrai förklarade, "Inom områden som detta, där sådana sofistikerade processer utförs, måste specialisterna vara mycket noggrannare med hygienen och säkerheten än hos andra typer av företag. Eftersom operatörerna är experter på området tar de hand om sig själva mycket noga och begär ständigt ny personlig skyddsutrustning. Det finns ingen anledning att påminna dem om att bära personlig skyddsutrustning, eftersom ingen av dem av någon anledning ens slipar eller sandpapprar utan tillräckligt skydd från topp till tå."

"Personligen", underströk Marrai, "har jag inte kunskap nog att bedöma om overaller av Tyvek® är de bästa. Jag kan dock säga att grabbarna som redan har använt dem, när de byggde förra Luna Rossa-båten, vill bara ha dessa. Det måste finnas en anledning till det. Utöver det effektiva skyddet uppskattar operatörerna styrkan, passformen, komforten och rörelsefriheten vid arbete."

America’s Cup-historik

Att vinna America’s Cup, den äldsta sportpokalen någonsin och världens viktigaste seglingstävling, är en utmaning som har varit en källa till mycket uppståndelse sedan 1800-talet. Klipperskepp, cutters, skonare och de två kraftnationerna på motsatta sidor om Atlanten, Storbritannien och USA, tävlar om överlägsenhet till havs och ledarskap i termer av teknik och innovation

Den första tävlingen gick av stapeln år 1851 när en grupp New York-bor, som inspirerades av kommendör John Cox Stevens, korsade Atlanten med en skonare med namnet America, flaggad med York Yacht Clubs flagga, för att utmana brittiska yachter. Den 22 augusti deltog America i en regatta runt Isle of Wight, som anordnades av som en del av den första Universal Exhibition, och vann före 14 brittiska båtar. "Ers höghet, det finns ingen tvåa", löd den historiska repliken av styrmannen på den kungliga yachten till drottning Victoria, som var på plats dagen för regattan.

Hundred Guinea Cup var namnet på pokalen som följde med vinnarna till USA. Väl där döptes den snabbt om till America’s Cup. Den blev kvar på sin piedestal på New York Yacht Club, där den överlevde flera försök från många utmanare, i över ett århundrade.

I september 1983, 132 år senare, lämnade pokalen slutligen USA till förmån för Perth i Australien. Detta var slutet på det största antalet raka segrar i alla sporters historia.

Sedan Stevens vinst fram till i dag har 26 skeppare vunnit America’s Cup och tävlingen har lockat många stora profiler genom åren. Mellan 1899 och 1930 försökte Sir Thomas Lipton ta pokalen till Irland fem gånger på raken och under senare årtionden har andra kända personer såsom Sopwith, Vanderbilt, Bich och Turner, för att nämna några namn, försökt göra den till en legend. Den 2 mars 2003 återvände pokalen till Europa, i händerna på Ernesto Bertarelli, för första gången i dess historia.

Driven av överlägsen teknik

Drivkraften för dagens ledande deltagare har förblivit densamma: att uppnå högsta utbildningsnivån inom alla områden för att slå de tuffaste konkurrenterna och kunna utmana den som innehar den prisade pokalen. America’s Cup är ett av områdena där de mest avancerade teknikerna utvecklas och tillämpas. Redan från starten har viljan att bevisa teknologisk överlägsenhet till havs över en annan nation varit en av höjdpunkterna i tävlingen. Utmaningen mellan tekniker har hållit i sig ända tills i dag med nationer som tävlar för att avgöra vem som kan bygga den snabbaste America’s Cup-båten i världen.