Teknik och design förenas i skulpturbutiken på Rue Saint Honoré

DuPont_Corian_Piquadro_Shop_BodyImage
Piquadros flaggskeppsbutik i Paris, Frankrike; design Karim Azzabi; foto Jean-Pierre Delagarde för Piquadro, med ensamrätt.

Den franska flaggskeppsbutiken finns mitt emot de berömda butiksfönstren för konceptbutiken Colette – ett obligatoriskt besök för modeoffer från hela världen. Det har utformats som en stor enmaterialsskulptur av arkitekten Karim Azzabi, som också skapade futuristiska Piquadro-högkvarteret nära Bologna (Italien). 

Azzabi har skapat interiörerna – ca 60 kvadratmeter – med en minimalistisk stil baserad på användandet av ett enda material, Corian®, och en enda färg, vitt. Affären skapades som ett organiskt och homogeniskt utrymme som påminner om en kokong. Den skapar ett originellt visningsformat som gör utställningsrummet till en exemplarisk modell inom hela världens butiksdesign.

Kunderna välkomnas in i ett vitt slöjliknande skal helt av Corian® – från golv till tak. Dess huvudelement är de multifunktionella remsorna i Corian® som placerats sida vid sida och som markeras av tunna försvinnande linjer. Remsorna fungerar som golv, väggar och även displayelement: hyllor och lådor finns i ”räfflorna” där Corian®-materialets formbarhet utnyttjas till fullo. Renheten i denna enfärgade miljö matchar den moderna och minimalistiska stilen i Piquadros produkter perfekt och skapar en raffinerad och oklanderlig atmosfär där bara det nödvändiga är viktigt.

I den nya Piquadro-butiken har interiörens skal i Corian® lysdiodslösningar med olika intensitet. De har placerats horisontellt och vertikalt, ibland integrerade i väggarna, ibland i hyllorna och borden, andra gånger i ”stalaktiter” som faller från taket och ger en känsla av djup till det rektangulära utrymmet och lyser delikat upp de kollektioner som ställs ut. 

Köpupplevelsen berikas av möjligheten att interagera med den uppvisade produkten genom en speciell iPhone-app som har ett gränssnitt med butikens videovägg. Tack vare detta program, som tillverkats i samarbete med Vodafone, kan butiksbiträdena visa produktens alla egenskaper, andra färgmöjligheter och kvalitetstester på videoväggen, bara genom att läsa av streckkoden på produkten med smarttelefonen.

”Öppningen av butiken på Paris-Rue Saint Honoré är ett viktigt strategiskt steg i internationaliseringen av Piquadro-märket”, säger Marco Palmieri, VD för Piquadro. ”Den franska huvudstaden är en av de viktigaste turistdestinationerna i världen och ett Piquadro-butiksfönster på en av de populäraste shoppinggatorna i Paris är ett viktigt steg i utvecklingen av Piquadros berömmelse globalt. Det är på grund av den här butikens betydelse för vår vår image som vi ville skapa ett nytt inredningskoncept som fokuserar på innovativa material och lösningar”, fortsätter Palmieri..